четвъртък, 12 юни 2008 г.

Евро’2008 по Диема – двойната загуба на рек-ламодателите

За първи път един от най-голе-мите и атрактивни форуми на световния футбол се излъчва у нас от кабелна телевизия. Това веднага породи проблема с по-ниската гледаемост, която Ди-ема може да осигури, в срав-нение с Българската нацио- нална телевизия.
.

По груби данни една трета от българските домакинства ня-мат кабелна телевизия. Това означава, че тези зрители ще трябва да се спасяват /и вероятно някои от тях вече го правят/ на принципа „какдойде” или да приемат философски новата реалност и да се откажат от съпреживяването на футболните емоции, разпалили цяла Европа.

Освен за зрителите, обаче, излъчването на първенството от телевизия Диема създава и сериозен проблем на рекламодателите. Всъщност, проблемите са два – рекламна инфлация и „реализирането” на пропуснати ползи.

Тук отварям скоба, за да подчертая, че съвсем нарочно няма да се спра на въпроса дали наддаването пред УЕФА /което само по себе си, означава, че футболната централа е гонила по презупмция един-единствен резултат - да достигне максималните финансови стойности на правата за излъчване/ е довело до оскъпяване на мизата за рекламиране по време на първенството или не, защото доказването на подобна тенденция е проблематично по много причини и трудно може да се приеме за достоверно.

Въпреки това, обаче, можем да кажем, че оскъпяване на рекламното време така или иначе има, защото дори и рекламодателят да заплати същата сума за 30 секунден видео спот, подобно на предишни години, то вече за тези пари ще достигне до 2/3 от онази аудитория. Или преведено по-просто, за да може неговото рекламно послание да „облъчи” 1 респондент той ще трябва да заплати вече 30 % отгоре. Това си е чиста проба рекламна инфлация.

Другата финансова загуба на рекламодателите я наричам условно „реализирането” на пропуснати ползи, заради окастрената аудитория. Разбира се, за някои рекламодатели, гражданите, които нямат кабелна телевизия, по икономическа или друга причина не влизат в таргетната група на техните продукти, но какво да кажем за една марка бира, например, която буквално преследва всички мъже, гледащи футболната фиеста. Ето този тип рекламодатели, според мен, имат пълното право да се чувстват ощетени, защото предишни години европейското първенство ги е допускало в дома на повече хора. Което, според маркетинговата теория, ако всичко останало е било наред, им е носело по-големи продажби и респективно печалби.

Ако аз бях рекламодател по времето на Евро’2008 щях да задам много, разнообразни и сериозни въпроси на самата телевизия, обслужващата ме рекламна агенция или медия шоп. И едва тогава щях да взема решение дали да рекламирам или не.

Но данните, които сочат, че рекламното време за Евро’2008 е било продадено безапелационно 100 %, ме карат да си мисля, че бизнесът и този път е рекламирал просто по инерция.

Нещо, което за съжаление той прави доста често.


Бойко Христов

4 коментара:

Анонимен каза...

Не си съвсем прав, защото за разлика от предни години сега има възможност да се гледа online, и хората без кабелна и с интернет наистина си го гледат така. А и дефакто не губят и 30% при излъчване, защото хората ходят и на гости/по заведения да гледат мачове.

Анонимен каза...

Не мисля, че Диема са виновните, че са успели да платят исканата сума, а от ефирните телевизии - никой не е успял да отдели толкова средства. Все пак Диема е еталон за футболния запалянко с излъчването на мачовете от Висшата лига и единствено БТВ със шампионската лига може някак си да им се опре.
Забелязва се определено таргетиране в това отношение и това е видимо и от самите реклами, до една всички насочени към футболните запалянковци.
Друг е въпроса на какво качество е самото европейско до момента, но предполагам с приключването на груповата фаза и започването на директните елиминации - рейтинга значително ще се повиши.

Анонимен каза...

Не си прав. Сравняваш ябълки с круши. Какво ги интересува от УЕФА каква ще бъде печалбата на рекламодателите на телевизиите. Много дълга връзката.

Deyan Pavlov каза...

Не знам кой колко пари дал и на кого, аз мога да си плащам кабелна, но не искам, защото ми е достатъчна ефирната и интернет като източник на информация.
Благодаря на Диема, че ми спести много време, което щях да отделя, за да се пуля пред телевизора, вместо да се видя с приятели навън. Да не говорим за статистиките, че футболните предавания водят често до семейни конфликти. Диема явно се грижи семействата да бъдат здрави, благодаря и за това.
Колко са загубили рекламодателите - това също ми е все едно. Те ако не могат да си правят сметката, пазара ще ги научи, дори и да е късно за тях.

Добре, каква е позицията ми все пак?
Много просто, мачовете, които все пак искам да гледам - гледам ги по румънската ефирна тв1.